Dogoterapia znana też pod nazwą kynoterapia lub canisterapia jest jedną metod wspomagających edukację i rehabilitację. Motywatorem jest specjalnie przeszkolony i wyselekcjonowany pies prowadzony przez wykwfalifikowanego terapeutę.
Podczas zajęć wykonuje się wiele ćwiczeń i zabaw które mają służyć wszechstronnemu rozwojowi podopiecznego. Cele dogoterapii mogą obejmować:
- rozwijanie motoryki dużej i małej,
- kształtowanie podstawowych pojęć matematycznych,
- rozwój słownictwa,
- oddziaływanie na zmysły podopiecznych ( wzroku, dotyku, słuchu i węchu),
- rozwijanie werbalnego porozumiewania się,
- rozwijanie spostrzegawczości, pamięci,
- obniżenie lęku,
- motywowanie do podejmowania nowych zadań,
- kształtowanie pozytywnych emocji wychowanka,
- łagodzenie stresu, samotności,
- stwarzanie warunków do relaksacji i wyciszenia.
Do dogoterapii nadają się psy różnych ras, z wyłączeniem ras stróżujących i bojowych. Najczęściej spotykane to: labrador retriever, golden retriever, nowofunland, berneński pies pasterski oraz cavalier.
Pies terapeuta to pies posłuszny, przewidywalny i społeczny.
Terapia z udziałem zwierząt obejmuje następujące formy:
AAA- Animal Assisted Activites- są to zajęcia których celem jest dostarczenie pozytywnych emocji i satysfakcji z przebywania z psem. Opierają się na spontanicznej zabawie. Nie wymagają prowadzenia dokumentacji czy pisania scenariusza. Zajęcia AAA prowadzone są w różnych środowiskach, przez specjalistów bądź wolontariuszy, z udziałem zwierząt spełniających określone kryteria.
AAE - Animal Assisted Education- sa to zajęcia mające na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka. Najczęściej odbywają sie w szkołach i przedszkolach. Pies spełnia rolę motywatora, stwarza również bardziej przyjazne warunki do przyswojenia wiedzy. Dzieci chętniej zapamiętują treści jeśli ich bohaterem jest ich przyjaciel- pies. Zajęcia tego typu prowadzone są w grupach lub indywidualnie. Mają również określony scenariusz.
AAT- Animal Assisted Therapy- to zajęcia mające ściśle określony cel rehabilitacyjny. Do tego typu zajęć układana jest metodyka w porozumieniu z rehabilitantem lub lekarzem prowadzącym. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb. AAT jest w pełni dokumentowana. Pozwala to bowiem na sprawdzenie skuteczności i doboru metod. Najkorzystniejszą formą AAT są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
,,Towarzyszą nam zawsze i wszędzie, pomagając w codziennym trudzie, dając nam czystą radość, bez nich człowiek czułby się źle na tym świecie, bo ileż radości daje tak piękna i rozumna istota jak pies". /Ks. Jan Twardowski/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz