Ćwiczenia oddechowe: wydłużanie fazy wydechowej, ekonomiczne zużywanie powietrza, utrwalanie nawyku mówienia na wydechu.
Ćwiczenia fonacyjne: różnicowanie natężenia głosu.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy: usprawnianie warg, żuchwy, tylnej części języka, usprawnianie podniebienia miękkiego.
Ćwiczenia artykulacyjne: utrwalanie prawidłowej wymowy głoski ,,h".
Wiersz Piesek służy przede wszystkim do ćwiczeń kształtujących umiejętność ekonomicznego zużywania powietrza podczas mówienia. Naśladowanie szczekania usprawnia także narządy mowy oraz utrwala prawidłową artykulację, głównie głoski h
Mała Ola pieska ma,
gdy jest grzeczny, łapę da.
Gdy się bawi Oli pies,
szczeka głośno groźny jest.
Hau, hau// hau hau!
Hau, hau// hau hau!*
Szarpie buty, rzuca kość,
głupich figlów nie ma dość.
Jeży się na głowie włos,
gdy zabiera piesek głos.
Hau, hau// hau, hau!
Hau, hau//hau, hau!*
Kiedy Ola idzie spać,
piesek nie chce łapy dać.
Chce się bawić mały psiak,
bardzo głośno szczeka tak:
hau, hau// hau hau!
hau, hau//hau, hau!*
Ola lubi swego psa,
choć kłopotów wiele ma.
Lubi piesek panią swą
i wesoło wita ją:
Hau, hau// hau, hau!
Hau, hau//hau hau!*
W miejscach oznaczonych gwiazdką dzieci naśladują szczekanie psa, starają się na jednym wdechu powiedzieć : hau, hau//hau, hau!, robiąc przerwę(//) w czasie której nabierają powietrza.
Żródło:Ewa Małgorzata Skorek: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia. Gdańsk 2009 s.146-147
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz